Mosható pelenka bevezetése
a Papírsárkány Családi Bölcsődébe
- támogatási program -

Legyen a Papírsárkány az első magyar családi bölcsőde, ahol a moshatópelenka-bevezetés megvalósul!
 
A Zöldövezet Társulás Egyesülettel összefogásban szeretnénk egy nagyszabású környezetvédelmi bemutató programot megvalósítani, mégpedig hogy hazánkban elsőként a Papírsárkány Családi Bölcsődébe bevezetjük rendszerszinten a mosható pelenka használatát!
Miért fontos ez?
   
  • Több kutatás igazolja, hogy a mosható pelenkát használó gyerekek előbb szobatisztulhatnak, ami megkönnyíti a bölcsődei dolgozók és szülők mindennapjait. Továbbá a korai szobatisztulás csökkenti az EU-ban NAPONTA 250 millió DARAB kidobott eldobható pelenka mennyiségét.
  • Mert jelenleg Magyarországon közel 20.000 családban van már jelen a mosható pelenka, szeretnénk ezt a számot növelni.
  • Mert az eldobható pelenkák 61%-ban műanyagot és kb. 35 féle vegyianyagot tartalmaznak mellyel a kisbabák bőre nap mint nap találkozik. A pelenka hulladékkezelése során (gyakran égetés) ezek a vegyszerek kijutnak a környezetünkbe.
  • Mert a pelenkázáshoz használt eldobható nedves törlőkendő évente több, mint 500 000 tonna hulladékért felelős, ezt szeretnénk csökkenteni.
 
Már számos európai országban sikerrel működik újrahasználati rendszer, pl. Brüsszelben, Amszterdamban, Barcelonában és Bolognában indult el az elmúlt években hasonló kezdeményezés. Fantasztikus lenne, ha a  kelet-európai országokból először Magyarországon mutathatnánk be a moshatópelenka-bevezetést!

Miért éppen a Papírsárkány Családi Bölcsődében kerülhet erre sor?



A Papírsárkány Családi Bölcsőde mindennapjait a kezdetek óta átszövi a környezettudatosság, fenntarthatóság szemlélete. A jövő generációjának ebbe az irányba való nevelése akkor lesz hiteles, ha megfelelő példát mutatunk a gyerekeknek.

Játékos formában ezt már a bölcsődés, 1-3 éves korosztálynál el lehet kezdeni:
szelektív hulladékgyűjtés, komposztálás, természetes alapanyagú játékok választása, egyszer használatos eszközök minimalizálása - például a textilszalvéta használata - már természetessé vált számunkra.

A mosható pelenka rendszerszintű bevezetése nemcsak a Papírsárkányok életében, de az egész napközbeni gyermekfelügyelethez tartozó közösség számára egyaránt fontos lépés!

Honnan tudjuk, hogy megvalósítható?

Számos nemzetközi példa mutatja, hogy a mosható pelenka rendszerszintű bevezetésével komoly anyagi megtakarításokat végezhetnek az intézmények, valamint a környezetterhelés csökkentés számszerűsíthetően kimutatható.

Az újrahasználható rendszer bevezetéséhez a dolgozók és a szülők edukációja elengedhetelen. Ezért dolgozunk együtt, a Papírsárkány Alapítvány a Zöldövezet Társulással, akik 2020 óta aktív tagjai a Nemzetközi Nappy Task Forcenak.

A külföldről hozott jógyakorlatokat itthon implementáljuk és végső célunk, hogy a moshatópelenka-bevezetésről olyan transzparens kommunikációnk legyen, hogy más is el tudjon indulni a körforgásos rendszer felé vezető úton.

A Zöldövezet Társulás Egyesület lelkes csapata feliratozta egy holland bölcsőde beszámolóját a mosható pelenka bevezetési tapasztalatokról, nézd meg Te is:

Mire van szükségünk?

Elsősorban anyagi támogatásra! A mosható pelenkák beszerzésére, a mosási facilitások megteremtésére, az edukációs és sajtómunkára szeretnénk pénzt szerezni.
A támogatásnak megfelelően marketing-megjelenéseket tudunk biztosítani a támogató cég számára.
„2021. óta gyűjtjük a nemzetközi jógyakorlatokat partnereinkkel, mindig csodáltam, hogy külföldön működnek olyan bölcsődék és kórházak, ahol rendszerszinten használják a mosható pelenkát. Óriási lehetőség most a hazai bevezetés, hogy úttörő kezdeményezésként máshol is megvalósulhasson a rendszerszintű használat."
 - Csobay Krisztina, a Zöldövezet Társulás elnöke

Mi a hazai helyzet?

Magyarországon a bölcsődék és nappali bölcsődei ellátást nyújtó szolgáltatók saját döntési körben elfogadhatják a mosható pelenkát, tehát ha a szülők otthon környezettudatos babaápolási rutint alkalmaznak, akkor lehetőségük van ezeket a pelenkákat a bölcsibe is beadni. A tapasztalat az, hogy sok helyen az ÁNTSZ-re/Népegészségügyi Központra hivatkozva elutasítják a mosható pelenkát, egyébként tévesen, mert nincs olyan jogszabály, mely a mosható pelenka használatát tiltaná.

Szeretnénk a Papírsárkány Családi Bölcsődei példával megmutatni, hogy a körforgásos rendszerre átállás MEGVALÓSÍTHATÓ!

Szeretnénk megmutatni a szülőknek, hogy a van alternatívája a környezetszennyező és egészségtelen eldobható pelenkának.

Szeretnénk megismertetni a bölcsődei dolgozókkal, hogy a mosható pelenka használata nem bonyolultabb az eldobhatónál, arra megfelelő eszközökkel és a szülőkkel együttműködésben problémamentesen használható.
 
Emellett a Zöldövezet folyamatosan lépéseket tesz arra vonatkozóan, hogy állami fenntartású intézményben is hirdetést kapjon az egészségesebb, olcsóbb és környezettudatos mosható pelenka, ősztől tájékoztató plakátokat helyezünk ki rendelőkben. A fenti pilot program megvalósításával pedig bátorítani szeretnénk további intézményeket és várjuk jelentkezésüket, akik nyitottak lennének az újrahasználati rendszerre való átállásra.
 
 
Legyél Te is büszke támogatója az első mosható pelenka rendszer bevezetésének!
 

További információkért keresd Krisztát!

Csobay Krisztina
csobay.krisztina@zoldovezet.info
+36 20 509 2007

ELŐADÁSSOROZAT, SZAKMAI PROGRAM
a Papírsárkány Alapítvány szervezésében

Papírsárkányok reptetése és családok támogatása egyéni igényeknek megfelelően

Nemzeti ünnepek és Világnapok a bölcsődében?

Nemzeti ünnepek és Világnapok a bölcsődében?

Miért foglalkozunk a bölcsődében a Nemzeti Ünnepekkel, illetve a nemzeti és nemzetközi világnapokkal? Érdemes-e egyáltalán ilyen pici korban komolyabb témákat feldolgozni, vagy maradjunk a klasszikus Ünnepköröknél és évszakokhoz köthető tevékenységeknél? Ha érdekel hogyan működik a Papírsárkány Családi Bölcsődében, olvasd el az írást és oszd meg velünk a véleményed!

"A 2 éves gyerekek még azt sem tudják mi az a kokárda! Minek kell velük a március 15-tel foglalkozni...?"

Hangzott el egy beszélgetésben, aminek a napokban a fültanúja voltam. Nem csatlakoztam a társalgókhoz az érveimmel, mert úgy érzem ehhez alapvetően a szemléletet kellene módosítani, az pedig nem működik egyik pillanatról a másikra. Ezért arra gondoltam, összegyűjtöm miért is KELL foglalkozni már kisgyermekkorban a Március 15-i Nemzeti Ünneppel és hogyan jelennek meg a különböző nemzeti és nemzetközi világnapok a Papírsárkány Családi Bölcsődében. Ha érdekel olvasd el!

Kezdjük az elejéről! A gyógypedagógiai pályafutásom elején egy speciális iskola fejlesztő csoportjában dolgoztam, ahol 7 fő 12-19 éves súlyosan halmozottan sérült fiatallal foglalkoztunk. Nagyon vegyes volt a csoport: mozgássérült, autizmus spektrumzavarral élő és Rett-szindrómás tanuló is tartozott a csapatunkhoz. Nagy szerencsém volt, mert az akkori kolléganőm, aki bár nyugdíj előtti éveit töltötte, elképesztő lendülettel és kreativitással vitte véghez a mindennapokat és a gyógypedagógiai asszisztensünk sem ismert lehetetlent. Szerencsére a közvetlen munkatársaimmal mindig nagyon jól össze tudtunk dolgozni, a hasonló szemlélet és a felhőtlen jókedv elengedhetetlen ezen a terepen!

Nem is lehetett volna másként, hiszen a 7 fő legalább 7 különböző megoldandó feladatot jelentett. Itt tanultam meg igazán azt, hogy nincs olyan téma és tevékenység amibe ne lehetne bárkit bevonni!

Hogyan lehet ezt megvalósítani? Elsősorban megismerjük a gyerekeket, vagy ebben az esetben a fiatalokat! Feltérképezzük a képességeiket, lehetőségeiket, korlátaikat és mi ehhez igazodva személyre szabottan találjuk ki azt, kit, hogyan vonunk be az adott tevékenységbe.

Ehhez egy rövid kitérő, hogy teljesen világos legyen, miért nem lehetetlen az, amiről írok!

Önállóság fokozatai adott tevékenységek közben:

  • passzív: mozdulatai, részvétele teljesen passzív, az őt segítő személyen múlik a bevonódás mértéke.
  • együttcselekvéssel végzi: a feladat elvégzéséhez kezét fogva, vagy a testét mozgatva végezzük közösen a feladatot; de mozdulataival már ő is rásegít az eredményhez.
  • segítséggel végzi: az együttcselekvéshez képest sokkal önállóbban, de még mindig fizikai segítséggel, mozgatással, kézfogással segítjük a tevékenységben.
  • irányítással végzi: szóbeli irányítás mellett önállóan végzi a feladatot.
  • önállóan végzi: teljesen önállóan, szóbeli segítség nélkül képes megoldani az adott feladatot.

Ezek a fokozatok segítenek minket a kiindulásban. Nagyon fontos, hogy amikor egy adott fejlődési pontot elérünk, például segítséggel képes levenni a cipőt, akkor ne húzzuk le automatikusan a lábáról, hanem minimális (és mindig egyre kevesebb) segítséggel támogassuk őt a feladat elvégzésében! Amit meg tud tenni, ne tegyük meg helyette! Természetesen mindig lehetnek olyan helyzetek, amikor kivételt kell tenni és nem a "fejlesztést" kell előtérbe helyezni, de érdemes mérlegelni!

Az önállóság fokozatain való lépkedés minden gyermek fejlődésében megfigyelhető! A különbség az, hogy valaki lassabban ér el a teljes önállósági szintre, míg mások jóval több segítséget igényelnek életük végéig. Azonban abban biztos vagyok, hogy önmagukhoz képest, hogy mindenki hatalmas utat jár be!

Na de hogy jön ide a kokárda és a világnapok?

A fenti személethez szorosan kapcsolódva terveztem a Papírsárkány Családi Bölcsőde témaheteit is; néhány példa az elmúlt időszakról:

  • A farsangi időszakban sok képet megosztottunk a Facebook oldalunkon a mindennapjainkról, a folyamatos farsangi bálozás helyett 2 héten keresztül tartottunk színes napokat, amikor minden nap más színű ruhában kellett bölcsibe jönni. Borzasztóan élvezték a gyerekek és mindig egyre kíváncsibbak voltak, milyen színű játékokat gyűjtöttünk a szőnyeg közepére.
  • Március 15-e kapcsán elkészítettük a színes madarunkat, majd menetelő és sétáltató mondókákkal, énekekkel reptettük őket körbe-körbe a csoportszobában.
  • A víz világnapján készítettünk egy tavat, amibe vízi állatokat, halakat költöztettünk. Majd következő nap sajnos csupa szeméttel lett tele. Így a halakat ki kellett menteni (mágneses) horgászbottal és egy másik, tiszta vízű tóba engedni. Megtisztítottuk a tavat a szeméttől és visszaengedtük a halakat a tóba. A játékot tovább lehet gondolni, terveink szerint a következő napokban még összepárosítjuk az egyforma halakat, színeket gyakorolunk, mintákat figyelünk meg, ameddig csak érdekes számukra a téma!
  • A Down-szindróma világnapja alkalmából csatlakoztunk a felemás zokni mozgalomhoz. Megnéztük mindenkinek a zokniját, megbeszéltük, hogy mindegyik milyen különböző, érdekes, hogy mindenkié más és a végén megtapsoltuk, hogy mennyire szép színes zokija van mindenkinek. Különbözőség, egyediség, elfogadás!

A témák feldolgozásánál ki lehet lépni a dobozból, eltérni a sablontól, egy a fontos, hogy élvezzék a tevékenységeket, érdekesnek találják azt, amit csinálunk. 20230320_092335-crop-crop

Egyébként kell tudni arról, hogy pontosan mi történt 1848. március 15-én? 2 évesen valóban nem! Nehéz ez a téma, még a kisiskolásoknak is. De fontos az, hogy az aktuális témákkal mi is foglalkozzunk pici korban is, hiszen látni fogja a kokárdát a ruhánkon, a zászlókat az épületeken, esetleg programokon is részt vesz a faluban, városon. Ezekután ha egy ismerős szín, forma, vagy jelkép újra visszaköszön a bölcsőde falain kívül is, felismeri, eszébe jut róla egy dal, vagy mondóka és esetleg még a nevére is emlékszik... na akkor megvalósult az igazi tanulási folyamat, hiszen adaptálta a bölcsődében megszerzett információkat, összekapcsolta az újonnan látott képekkel!

De mindezek mellett a legfontosabb, hogy hagyjuk őket kibontakozni és a saját önállósági és képességi szintjüknek megfelelően vehessenek részt a foglalkozásokon. Nem az a lényeg, hogy tökéletesen legyen megragasztva, kiszínezve az alkotás! A szülők nem a felnőttek kézműves tevékenységére kíváncsiak! Gondolom... :) Maga a folyamat, a részvétel a fontos! A produktum másodlagos!

Egy utolsó gondolat, hogy felriadjanak azok, akik szerint felesleges a kokárdával foglalkozni bölcsődés korban. A nevelési év hátralévő heteiben ahelyett, hogy a nyuszit várnánk egy hónapon keresztül, többek között a következő témák kerülenk feldolgozásra:

  • Űrhajó; űrhajózás világnapja: április 12.
  • Föld napja: április 22.
  • Méhek napja: április 30.
  • Madarak és fák napja: május 10.
Vissza

hogyan segíthetsz?

Szombathely, 2022. november 24.

Kicsi gesztus, nagy segítség!

A Papírsárkány Alapítvány szolgáltatásainak zavartalan működése és a színvonal megtartása érdekében alkalmanként mi is támogatásra szorulunk!
 
Hogyan tudsz  segíteni?
  • posztok megosztása Facebookon
  • eszközkölcsönzés hirdetése
  • időszakos gyermekfelügyelet hirdetése
  • vélemény írása a szolgáltatásokról a Facebook oldalon
  • és persze nincs finomabb egy saját termesztésű zöldségnél, gyümölcsnél! Örömmel fogadjuk a felajánlásokat!
Papírsárkány Alapítvány
Telefon: +36-70-371-9332
E-mail: info@papirsarkany-csb.hu
Adószám: 19310888-1-18
Székhely: 9700 Szombathely, Hosszú utca 34.
2024.