Mit lehet tanulni a bohóctól?
Mennyi minden történik egy alkotó tevékenység során? Miket lehet tanulni és gyakorolni? Olvasd el a cikket, majd próbáljátok ki otthon ti is!
Jancsi bohóc a nevem,
Cintányér a tenyerem.
Orrom krumpli, szemem szén,
Szeretném, ha szeretnél...
...kezdtünk el közösen verselni a falra kiaggatott (előre elkészített) Jancsi bohócnak. Közben tapsoltunk a tenyerünkkel, mutattuk a krumpli orrot és a szemeinket. Mindenki szeretett volna Jancsi bohócot készíteni magának, nagy volt a lelkesedés.
Így egyértelműen sikeresnek mondható a kezdeményezés és az érdeklődés felkeltése :)
Jellemzően a több apró fázisból álló tevékenységeket, ahol rövidebb ideig használunk egy-egy árbázolási technikát (színezés, tépés, ragasztás, festés...), jobban kedvelik a csöppségek. De minden esetben elő kell készülni, mert hamar alábbhagy a lelkesedés, ha a vágást, rajzolást a gyerekek társaságában végezzük el.
A nagy papírra előre felragasztott arcra elsőként a füleket ragssztottuk fel - mindenki megkereste a saját fülét, megszámoltuk, hogy kettő van belőle és ha csendben vagyunk mennyi mindent hallunk vele.
Következtek a szemek, amiknek a helyét először az ujjunkkal megmutattuk a papíron, megszámoltuk, hogy ebből is kettő van. Miután Jancsi bohócnak is lettek szemei, pislogtunk, kipróbáltuk, ha becsukjuk nem látunk, ha kinyitjuk mennyi mindent látunk magunk előtt.
Ezután a piros bohóc orra került a sor. Megsimiztük az orrunkat, szimatoltunk vele, mint a kutyusok és megbeszéltük, hogy Jancsi bohóc nagyon vicces, mert neki piros az orra.
Végül már csak a szája hiányzott. Megnéztük, hogyan kell fordítani ahhoz, hogy mosolyogjon, hogy néz ki ha szomorú. Természetesen mindenki Jancsi bohóca mosolygós szájat kapott.
Közben többször elismételtük a Jancsi bohóc a nevem... mondókát, mutattuk a saját arcunkon és a papíron is az arc részeit.
Ezután következett a festés. Kivétel nélkül minden gyerkőcöt érdekelt a festés és bár egy picit mindig csikiz a tenyérfestés, de örömmel tartják a kis kezeiket. Egyesével mindenki választott magának színt, megneveztük, majd megbeszéltük, hogy ez lesz a haja. Megsimogattuk a saját hajunkat és megnéztük Jancsinak hova kerül a frizurája.
Mielőtt befestettük a tenyereket, tiszta kézzel kipróbáltuk a technikát, odapacskoltunk a papírra, Jancsi bohóc feje tetejére ide-oda.
Szerencsére a tenyérfestés mindig olyan izgalmas dolog, hogy szinte kivétel nélkül türelmesen kivárják egymás után a sorukat, hiszen túl nagy buli lenne ha egyszerre 5-7 gyerek, 2-2 festett tenyere táncolna a levegőben, vagy a falon...!
Ezt a mozdulatot szinte teljesen önállóan is meg tudják csinálni. Nem baj, ha a bohóc szemébe lóg a haja, vagy borzasabb lesz a frizurája a tervezettnél. Attól lesz egyedi!
Kézmosás után megcsodáltuk a Jancsi bohócokat, addigra egész jól meg is száradt a hajuk, így még színes kalapot is kaptak a fejükre. Egyesével választottak színt, megnéztük mégegyszer, milyen színű a haja, milyen színű kalapot kap és hova is kell majd a kalapot ragasztani.
Végül felcsiptettük a kész produktumokat a "kiállító helyre" és megtapsoltuk a közös munkát.
Mennyi mindent tanultunk közben?
- Mondókázás (beszédfejlesztés)
- Érzékszervek megnevezése, funkciójának megismerése (ismeretbővítés)
- Érzékszervek párosítása (kép-tárgy egyeztetés)
- Színek megnevezése, egyeztetése (ismeretbővítés)
- Tenyérfestés (finommotorika, szem-kéz koordináció)
- Számolás (mennyiségegyeztetés, ismeretbővítés)
De a legfontosabb:
NAGYON JÓL ÉREZTÜK MAGUNKAT A JÁTÉK KÖZBEN!
Hát nem gyönyörűek?