Miért van szükség a mesék átdolgozására?
Miért lett az eredeti történetben szereplő vadmalacból medve? Olvasd el a cikket és megtudod!
Egyszerűen azért, mert életkorra szabható a történet, a nyelvezet és maga a mese hosszúsága is.
Bölcsődés korban érdemes rövid, tömör mondatokban elmesélni a történeteket és olyan illusztrációt használni, ami felkelti az érdeklődést, de nem tereli el a figyelmet a történet lényegéről. Ne legyen túl részletgazdag a háttér és a használt kiegészítők sem! Mindig csak azok a szereplők legyenek elől, akikről éppen szó van. A szereplők megszólaltatásakor érdemes mozgatni, közelebb hozni a gyermekhez a játékokat, hogy könnyebben megértse a történetet. A beszédfejlődés szempontjából nagyon fontos és a gyerekek is különösen élvezik, ha bevonódhatnak a történetben. A fenti mese esetében például amikor Peti és Kati csodálkoznak, hová lett a hóember orra, a gyerekeket is megkérdezhetjük, nem látták-e ki vitte el. A szereplőket, eszközöket (zöldségeket) meg lehet közösen nevezni. Ha a gyermek közben kérdez, vagy hozzászól, vonjuk be a történetbe a mondandóját, minden esetben reagáljunk arra, amit mond (ez nem csak a meséléskor fontos, de a beszédfejlődés támogatása érdekében kiemelt jelentőséggel bír). Minél kisebb egy gyermek, annál több hangutánzó szót használjunk (hopp, hamm, huss, kopp, bumm, stb.).
Ezenkívül, ha még tart az édreklődés, színesíthetjük az alaptörténetet a szereplőkhöz és a cselekményhez kapcsolódó mondókákkal, énekekkel. A fenti mese esetében a következőket javaslom:
- Bevezető, hóesés: Ember, ember december...
- Hóember építés: Hóembernek se keze, se lába...
- Nyuszi: Nyuszi ül a fűben...
- Medve: Brumm-brumm Brúnó...
- Lezárás: Hóembernek se keze, se lába...
Alkalmanként annyira megragadja a történet a gyerekek érdeklődését, hogy szívesen foglalkoznak még a szereplőkkel, jelen esetben meg lehet vendégelni a medvét és a nyuszit egy vacsorára, főzhetünk nekik répalevest, krumplisalátát. Miután megetettük az állatokat, elmehetnek akár fürödni (testrészek gyakorlására is tökéletes játékos helyzet lehet), építhetünk nekik házat, ahová beköltöznek és lefektethetjük őket aludni. A végén pedig elénekeljük nekik az altatódalunkat.
Miért lett a vadmalacból medve? Csupán azért, mert nincs a bölcsiben vadmalacos kézbábunk és az erdei állatok közül a nyuszi mellett csak farkas és medve van a készletben. A farkas pedig mégsem ehet krumplit?! :)