Mosható pelenka bevezetése
a Papírsárkány Családi Bölcsődébe
- támogatási program -

Legyen a Papírsárkány az első magyar családi bölcsőde, ahol a moshatópelenka-bevezetés megvalósul!
 
A Zöldövezet Társulás Egyesülettel összefogásban szeretnénk egy nagyszabású környezetvédelmi bemutató programot megvalósítani, mégpedig hogy hazánkban elsőként a Papírsárkány Családi Bölcsődébe bevezetjük rendszerszinten a mosható pelenka használatát!
Miért fontos ez?
   
  • Több kutatás igazolja, hogy a mosható pelenkát használó gyerekek előbb szobatisztulhatnak, ami megkönnyíti a bölcsődei dolgozók és szülők mindennapjait. Továbbá a korai szobatisztulás csökkenti az EU-ban NAPONTA 250 millió DARAB kidobott eldobható pelenka mennyiségét.
  • Mert jelenleg Magyarországon közel 20.000 családban van már jelen a mosható pelenka, szeretnénk ezt a számot növelni.
  • Mert az eldobható pelenkák 61%-ban műanyagot és kb. 35 féle vegyianyagot tartalmaznak mellyel a kisbabák bőre nap mint nap találkozik. A pelenka hulladékkezelése során (gyakran égetés) ezek a vegyszerek kijutnak a környezetünkbe.
  • Mert a pelenkázáshoz használt eldobható nedves törlőkendő évente több, mint 500 000 tonna hulladékért felelős, ezt szeretnénk csökkenteni.
 
Már számos európai országban sikerrel működik újrahasználati rendszer, pl. Brüsszelben, Amszterdamban, Barcelonában és Bolognában indult el az elmúlt években hasonló kezdeményezés. Fantasztikus lenne, ha a  kelet-európai országokból először Magyarországon mutathatnánk be a moshatópelenka-bevezetést!

Miért éppen a Papírsárkány Családi Bölcsődében kerülhet erre sor?



A Papírsárkány Családi Bölcsőde mindennapjait a kezdetek óta átszövi a környezettudatosság, fenntarthatóság szemlélete. A jövő generációjának ebbe az irányba való nevelése akkor lesz hiteles, ha megfelelő példát mutatunk a gyerekeknek.

Játékos formában ezt már a bölcsődés, 1-3 éves korosztálynál el lehet kezdeni:
szelektív hulladékgyűjtés, komposztálás, természetes alapanyagú játékok választása, egyszer használatos eszközök minimalizálása - például a textilszalvéta használata - már természetessé vált számunkra.

A mosható pelenka rendszerszintű bevezetése nemcsak a Papírsárkányok életében, de az egész napközbeni gyermekfelügyelethez tartozó közösség számára egyaránt fontos lépés!

Honnan tudjuk, hogy megvalósítható?

Számos nemzetközi példa mutatja, hogy a mosható pelenka rendszerszintű bevezetésével komoly anyagi megtakarításokat végezhetnek az intézmények, valamint a környezetterhelés csökkentés számszerűsíthetően kimutatható.

Az újrahasználható rendszer bevezetéséhez a dolgozók és a szülők edukációja elengedhetelen. Ezért dolgozunk együtt, a Papírsárkány Alapítvány a Zöldövezet Társulással, akik 2020 óta aktív tagjai a Nemzetközi Nappy Task Forcenak.

A külföldről hozott jógyakorlatokat itthon implementáljuk és végső célunk, hogy a moshatópelenka-bevezetésről olyan transzparens kommunikációnk legyen, hogy más is el tudjon indulni a körforgásos rendszer felé vezető úton.

A Zöldövezet Társulás Egyesület lelkes csapata feliratozta egy holland bölcsőde beszámolóját a mosható pelenka bevezetési tapasztalatokról, nézd meg Te is:

Mire van szükségünk?

Elsősorban anyagi támogatásra! A mosható pelenkák beszerzésére, a mosási facilitások megteremtésére, az edukációs és sajtómunkára szeretnénk pénzt szerezni.
A támogatásnak megfelelően marketing-megjelenéseket tudunk biztosítani a támogató cég számára.
„2021. óta gyűjtjük a nemzetközi jógyakorlatokat partnereinkkel, mindig csodáltam, hogy külföldön működnek olyan bölcsődék és kórházak, ahol rendszerszinten használják a mosható pelenkát. Óriási lehetőség most a hazai bevezetés, hogy úttörő kezdeményezésként máshol is megvalósulhasson a rendszerszintű használat."
 - Csobay Krisztina, a Zöldövezet Társulás elnöke

Mi a hazai helyzet?

Magyarországon a bölcsődék és nappali bölcsődei ellátást nyújtó szolgáltatók saját döntési körben elfogadhatják a mosható pelenkát, tehát ha a szülők otthon környezettudatos babaápolási rutint alkalmaznak, akkor lehetőségük van ezeket a pelenkákat a bölcsibe is beadni. A tapasztalat az, hogy sok helyen az ÁNTSZ-re/Népegészségügyi Központra hivatkozva elutasítják a mosható pelenkát, egyébként tévesen, mert nincs olyan jogszabály, mely a mosható pelenka használatát tiltaná.

Szeretnénk a Papírsárkány Családi Bölcsődei példával megmutatni, hogy a körforgásos rendszerre átállás MEGVALÓSÍTHATÓ!

Szeretnénk megmutatni a szülőknek, hogy a van alternatívája a környezetszennyező és egészségtelen eldobható pelenkának.

Szeretnénk megismertetni a bölcsődei dolgozókkal, hogy a mosható pelenka használata nem bonyolultabb az eldobhatónál, arra megfelelő eszközökkel és a szülőkkel együttműködésben problémamentesen használható.
 
Emellett a Zöldövezet folyamatosan lépéseket tesz arra vonatkozóan, hogy állami fenntartású intézményben is hirdetést kapjon az egészségesebb, olcsóbb és környezettudatos mosható pelenka, ősztől tájékoztató plakátokat helyezünk ki rendelőkben. A fenti pilot program megvalósításával pedig bátorítani szeretnénk további intézményeket és várjuk jelentkezésüket, akik nyitottak lennének az újrahasználati rendszerre való átállásra.
 
 
Legyél Te is büszke támogatója az első mosható pelenka rendszer bevezetésének!
 

További információkért keresd Krisztát!

Csobay Krisztina
csobay.krisztina@zoldovezet.info
+36 20 509 2007

ELŐADÁSSOROZAT, SZAKMAI PROGRAM
a Papírsárkány Alapítvány szervezésében

Papírsárkányok reptetése és családok támogatása egyéni igényeknek megfelelően

DigiMini kutatás – Változó gyermekek

Az új médiakörnyezet új kihívásokkal szembesít bennünket a gyermekek online védelme területén is. A médiaeszközök önálló használata egyre fiatalabb korban kezdődik, egyre több gyermek rendelkezik saját okoseszközzel.

A mai óvodások számára feltehetően a felnőtté válás egyik, ha nem a legfontosabb kulcseseménye a mobiltelefon és internet birtokba vétele, a saját eszköz, ami ott van a tinédzsereknél és a felnőtteknél egyaránt, ami az ovisok számára a vágy „titokzatos tárgya”, de amely egyszersmind aktuális ellenség is, hiszen bizonyos fokig elszakítja őket a nagyobb testvérektől és – főleg – saját szüleiktől.

A kora gyermekkori nevelésnek választ kell adnia a digitalizációval összefüggő komplex problémákra is, hiszen a gyermekek születésük óta a digitális médiakörnyezetben élnek; a kérdés az, hogyan lehet – az életkori sajátosságokat, az óvodai adottságokat és a megváltozott otthoni környezetet is figyelembe véve – felkészíteni a felnőtteket – szülőket és óvodapedagógusokat – a digitalizációval összefüggő fejlesztés-nevelési, pedagógiai kihívásokra. A tiltás soha nem lehet megoldás. A megoldás a tudatos, biztonságos, védett használatban rejlik.

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia keretében 2022-ben elvégzett kutatás során az óvodapedagógusokkal és óvodavezetőkkel készültek interjúk. A kutatás célja az volt, hogy feltárjuk, hogyan lehet támogatni az óvodákat és az óvodapedagógusokat abban, hogy – a családokkal együttműködve – felkészítsék a gyermekeket a digitális környezet lehetőségeire és kockázataira. Ezekből az interjúkból az is kiderült, hogy az óvodás csoportok összetétele megváltozott, más típusú gyermekek érkeznek az intézményekbe, mint évekkel ezelőtt. Sokkal több nehézséggel kell az óvodapedagógusoknak szembe nézniük. Ezek közül néhány:

  • Jellemző a beszoktatáskori önállóság nagyfokú elmaradása, gyakori a szobatisztaság teljes, illetve részleges hiánya.
  • Az óvodapedagógusok szocializációs és alapvető étkezési nehézségekről számolnak be, nem tudják megfelelően használni a gyermekek az evőeszközöket.
  • Jelentősen megnőtt a korai óvodáskorú (3-4 éves) gyermekekre vonatkozó szakértői vizsgálatkérések száma, megnőtt a beilleszkedési, tanulási -és magatartási zavarral (BTM) diagnosztizáltak, és szignifikáns módon emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek, sőt az eltérő fejlődésű gyermekek száma is.
  • Megkésett beszédfejlődés, kommunikációs nehézségek a beszédészlelés és beszédértés elmaradása, mindezt a kötelező, háromévesek körében végzett logopédiai szűrővizsgálatok adatai -Kommunikatív Fejlődési Adattár (KOFA)- is alátámasztják.
  • A gyermekeket:
  • a figyelem, és a koncentráció nagymértékű csökkenése,
  • a türelmetlenség,
  • a kisebb monotóniatűrés,
  • a régebben ilyen mértékben ismeretlen indulatosság, konfliktusok generálása és
  • nagyfokú hangosság jellemzi.
  • Nem szárnyal a fantáziájuk, mivel sokat ülnek képernyő előtt.
  • Megfigyelhető a kézügyesség romlása is.
  • Érzékelhető a mesedeficit, ölbeli játékok, ringatók elmaradása, az együtt játszás hiánya.
  • Megváltozott a gyermekek mesékhez való viszonya is a televíziós és internetes mesenézés, valamint a hangoskönyvek miatt.
  • Az óvodapedagógusoknak több eszközt kell bevetniük, hogy fenntartsák a figyelmet, és „ingergazdagabbá” tegyék a meséket (dramatizálás, bábok, eszközök használata stb.)

 

Az eredményekről bővebben a kutatás összefoglalójában: https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini2/

Vissza

hogyan segíthetsz?

Szombathely, 2022. november 24.

Kicsi gesztus, nagy segítség!

A Papírsárkány Alapítvány szolgáltatásainak zavartalan működése és a színvonal megtartása érdekében alkalmanként mi is támogatásra szorulunk!
 
Hogyan tudsz  segíteni?
  • posztok megosztása Facebookon
  • eszközkölcsönzés hirdetése
  • időszakos gyermekfelügyelet hirdetése
  • vélemény írása a szolgáltatásokról a Facebook oldalon
  • és persze nincs finomabb egy saját termesztésű zöldségnél, gyümölcsnél! Örömmel fogadjuk a felajánlásokat!
Papírsárkány Alapítvány
Telefon: +36-70-371-9332
E-mail: info@papirsarkany-csb.hu
Adószám: 19310888-1-18
Székhely: 9700 Szombathely, Hosszú utca 34.
2024.